Info snowboarden met een handicap

Nieuw op www.fiets-info.nl is deze pagina met info over snowboarden met een handicap. Omdat, naast het wielrennen, snowboarden mijn “second best” is (dit heeft te maken met het gebrek aan bergen in de buurt;-P) wil ik graag mijn snowboard ervaringen met je delen. Ik begrijp dat mijn ervaringen vrij specifiek zijn, ik heb immers een plexus laesie (verlamming linker arm en hand) en kan dus niet spreken voor iemand die bijvoorbeeld iets aan zijn benen mankeert maar ik wil ergens de stap maken. Hopelijk kom ik gaandeweg ervaringen en verhalen tegen welke ik kan gebruiken op deze site. Op deze manier is www.fiets-info.nl ook ontstaan dus laten we kijken hoe zich dit de komende jaren evolueert:-)

Van wielrennen en mountainbiken krijg je immers enorm sterke benen welke je goed kunt gebruiken om de berg af te knallen! Snowboarden daarentegen helpt de fietser de ergste wintermaanden sportief door te komen… Perfecte combi dus;-)

Nooit gesnowboard? Hoe te beginnen…

Allereerst ben ik gestart met het vinden van een goede oplossing voor het fixeren van m’n arm. Dit geeft immers meer stabiliteit doordat je geen ongecontroleerd “dood gewicht” hebt wat je uit balans brengt. Hierbij ben ik terecht gekomen bij de OmoLoc van het merk Bauerfeind:

Houd er met de maatvoering rekening mee dat je hem waarschijnlijk het liefst over je snowboard jas aantrekt i.p.v. eronder. Althans, zo draag ik mijn orthese, al kan het voor de warmte.

Zelf knutselen kan uiteraard ook. Zo board ik tegenwoordig met een zelf gefabriceerde orthese. Een band om het lijf van neopreen met klittenbandsluiting en twee bandjes voor mijn arm te fixeren, ook met klittenband sluiting. Detail foto volgt:-)

Wanneer je een voor jou passende oplossing hebt gevonden kun je door naar de volgende stap: leren snowboarden!

Je hebt drie mogelijkheden:

1 Een wintersport boeken en op locatie.

2 Les nemen op een indoorbaan. Bijvoorbeeld: video

3 Les nemen op een lopende band. Bijvoorbeeld: video

Zelf geef ik sterk de voorkeur aan optie 3. Dit heeft meerdere redenen. Wanneer je les neemt op een lopende band start je aan de balk. Doordat je jezelf aan de balk kunt vasthouden lig je minder snel op je billen en kun je weer makkelijker rechtstaan. Een ander voordeel is de spiegel. Je staat voor een spiegel en ziet dus precies wat je goed en fout doet. De leraar kan je op de lopende band beter in de gaten houden dan op de piste en de lessen zijn vaak iets goedkoper. Last but not least; je kunt optimaal profiteren van jouw wintersport zonder meest van de tijd te spenderen op je gat in de koude sneeuw:-)

Heb je het snowboarden op de lopende band eenmaal onder de knie, vrees dan niet en stap de piste op! Je zult versteld staan hoe eenvoudig je de piste af komt in de echte sneeuw!

Uiteraard kun je jouw vaardigheden enorm verbeteren door op wintersport alsnog les te blijven volgen. Zo boek ik nog steeds ieder jaar een halve dag les om weer bij te leren en de techniek te onderhouden. Snowboarden is een sport die blijft evalueren, ook de basistechniek is in de loop der jaren flink veranderd.

Hier nog wat praktische tips:

Koop je op wintersport een skipas, wijs de baliemedewerker op jouw handicap. Vaak scheelt dit enorm in prijs. Doordat vrijwel iedere skilift werkt met een elektronische check-in is de liftmedewerker tevens direct op de hoogte dat er iemand aankomt met een handicap en zal hij extra alert zijn.

Heb je door jouw handicap een verminderde bloedsomloop, zorg dan voor voldoende warme kleding. Het kan immers flink koud zijn op wintersport. Kleed je echter niet te warm want transpiratie (nat) en kou gaan niet goed samen, hierdoor zul je snel afkoelen! Laagjes is de beste manier. Een ondershirt voor de afvoer van transpiratie, een fleece voor extra warmte, eventueel een down jacket (ook als buitenlaag te gebruiken) voor echt koude dagen en een shell voor een goede bescherming tegen wind en sneeuw. Zo kun je altijd iets aan of uittrekken naarmate de omstandigheden gedurende de dag/week wisselen.

Iedere snowboarder heeft een favoriet “voorste been”. Je staat ofwel links voor, ofwel rechts voor. Er zijn een aantal trucjes om te bepalen wat jouw “voorste been” is. Je kunt bijvoorbeeld op een traptrede gaan staan, je voorover laten vallen en kijken met welk been je het eerst uitstapt om jezelf op te vangen. Heb je een verlamming aan één arm dan zal echter hoogstwaarschijnlijk jouw goede arm automatisch de kant zijn van jouw “voorste been” ook al wijzen de “trucjes” op iets anders.

Buiten goede kleding heb je een board, bindingen en schoenen nodig. Wil je een goede keuze maken dan kan het handig zijn om te letten op het volgende:

Bij snowboardschoenen heb je de keuze uit drie type sluitingen, veters, speed lacing en boa sluitingen. Heb je moeite me het strikken van veters dan zijn de laatste twee types wellicht erg handig voor jou. Verder is het uiteraard belangrijk om schoenen uit te zoeken die bij jouw “rijstijl” passen, blijf je lekker op de piste jouw bochtjes draaien, zoek je graag het funpark op, of zoek je het avontuur off-piste. Ook jouw niveau bepaalt de juiste keuze. Zo is een zachtere schoen met meer flex meer vergevingsgezind en straft jouw foutjes minder af dan een knalharde schoen. Hang je echter de hele dag in het funpark dan heb je ook behoefte aan een meer flexibele schoen.

Ook snowboards zijn er in allerlei soorten en maten, zo heb je boards die goed presteren in de poeder, in het park, of geschikt zijn voor het aansnijden van strakke bochten op de piste. Beginners kiezen vaak voor een rocker board, omdat deze tussen de voeten een bolling heeft onder het board draait dit snowboard makkelijker en is het board meer vergevingsgezind doordat het minder snel zal “happen” (zichzelf vastzetten) in de sneeuw.

Bij de bindingen heb je ook de keuze tussen bindingen voor beginners (flexibel) of gevorderden (stijf), maar ook jouw rijstijl bepaalt jouw keuze. Zo is een freestyle binding liever meer flexibel en een all-mountain binding juist weer liever stijver. Je hebt momenteel drie verschillende systemen, de conventionele strap bindingen, step in bindingen en step on bindingen. Heb je door jouw handicap moeite met de straps van conventionele bindingen dan kun je kiezen voor een “step on” of “step in” systeem. Verhuur winkels hebben vaak “step in” bindingen van het merk Flow, ook zie je steeds meer boa en speed lacing schoenen in de verhuur. Wellicht kun je, voordat je vertrekt op wintersport, even informeren of/en welk verhuurbedrijf jouw kan helpen aan de juiste boots en bindingen.

Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om enkel schoenen en bindingen aan te schaffen en op locatie het snowboard te huren. Bij het snowboarden is dit vrij gebruikelijk omdat, anders dan bij skiën, de bindingen afhankelijk zijn van jouw schoenmaat. Bij ski’s zijn de bindingen bij het verhuurbedrijf al vooraf gemonteerd en worden deze afgesteld op jouw schoenen (en gewicht), bij snowboards worden de bindingen bij iedere klant opnieuw gemonteerd.

Op thegoodride.com vind je eindeloos veel reviews en kun je filteren op de door jouw gewenste specs waardoor je wellicht veel leert opdat je de beste keuze kan maken bij de aanschaf/het huren van jouw materiaal. Het is voor mij in ieder geval al jaren de perfecte “buyer’s guide”.

Wil je iets kwijt of heb je op- en/of aanmerkingen dan hoor ik het graag!

Eind december wordt ik weer losgelaten in Oostenrijk:-) Ik zal proberen wat beeldmateriaal te verzamelen om deze hier te posten!

Hier alvast een filmpje waar ik achter mijn dochter board die, na haar eerste dag les bij Hotzone Gerlos, haar eerste afdaling maakt met papa:-)

Check ook de facebook pagina van fiets-info.nl! – Deel je ervaringen en pics van je eigen bike of wintersport!