Info sportief fietsen met een handicap

fiets-info.nl steunt WAR child.
Via de sympathieke en prestatiegerichte wielervereniging Gaul! probeer ik zoveel mogelijk geld in te zamelen om kinderen die slachtoffer zijn van een oorlog te helpen. Was de informatie op deze site nuttig dan vraag ik u te doneren via mijn persoonlijke pagina:

Uiteraard is dit niet verplicht maar iedere euro is meer dan welkom en je krijgt er eeuwige dankbaarheid en een goed gevoel voor terug:-)

Op deze pagina probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen om mensen met een handicap te informeren naar de mogelijkheden.

Omdat de ene beperking de andere niet is ben ik op zoek naar verhalen, opmerkingen of tips van anderen. Heb je vragen of iets in te brengen laat het mij gerust weten en neem contact op!

Check ook de facebook pagina van fiets-info.nl! – Deel je ervaringen en pics van je eigen bike!

Zelf heb ik totaal geen last van mijn handicap op de fiets. Door mijn mooie arm orthese en kleine aanpassingen van mijzelf kan ik ongestoord uren aan een stuk op mijn fiets zitten.

Mijn arm orthese is op maat gemaakt bij Stel Orthopedie. Ze maken met gips een afgietsel van je arm. Aan de hand daarvan maken ze de orthese. Dit is een tijdrovende klus dus verwacht niet dat de orthese/ prothese binnen een week klaar is. Dit kan enkele maanden duren. Een orthese/ prothese is zeer prijzig, informeer dus vooraf bij de dienstverlener of jouw zorgverzekeraar de orthese/ prothese vergoed.

De orthese is naar wens en binnen de mogelijkheden aan te passen. Vertel hoe je het wilt hebben en het wordt voor je gemaakt. Overigens is het ook mogelijk dat de orthese/ prothese in kleur wordt gespoten zodat hij eventueel naadloos aansluit op je fiets of je outfit. Door de gasdemper en het scharnierpunt heb je alle vrijheid. Ik kan hiermee zowel uit het zadel komen als in de beugels rijden. Mijn orthese weegt zo’n 800 gram.

Arm orthese:

Bevestiging (Free Lock systeem):

 

boa sluiting:

 

Free-lock voor een prothese:

Free-lock

Free-lock2

Voorbeeld hoe het er op de fiets kan uit zien:

 

Bij Stel Orthopedie kun je uiteraard ook met een andere handicap terecht. Stel Orthopedie maakt niet alleen arm ortheses en protheses maar ook been ortheses en protheses en diverse andere, op maat gemaakte, aanpassingen. Stel Orthopedie maakt allerlei aanpassingen voor diverse (top) sporters en heeft dan ook veel ervaring. Na veel speurwerk heb ik ondervonden dat dit met afstand het beste adres is!

De arm orthese wordt op het stuur geklikt door middel van de Free Lock bevestiging. Voor de racefiets heb ik een steuntje op maat laten maken door Draaierij Kniknie uit Alphen(Noord-Brabant). Het steuntje ziet er ongemonteerd als volgt uit:

Om het buisje heb ik een stuk van een foam handvat (verkrijgbaar bij fietsenmakers of motorzaken) geschoven om trillingen te dempen. Hierop blijft de Free-Lock lekker stevig zitten. De Free-Lock bevestiging is zeer veilig en schiet enkel los bij een valpartij, het is hierdoor enigszins te vergelijken met een ski binding.

Gemonteerd op de fiets ziet het er als volgt uit:

 

Om zowel voor- als achterrem met één hand/handel te bedienen gebruik ik sinds kort een kabelsplitter van Fox. Om precies te zijn de Fox 2014 – 2017 AM Splitter:

Een remkabel loopt, van de remhendel, door de splitter, direct naar de voorrem. Wat er ook gebeurt, je kunt de voorrem door deze constructie altijd blijven bedienen. Dit geeft daardoor veel veiligheid. De kabel wordt binnenin de splitter bevestigd aan het gedeelte wat, tijdens het remmen, op en neer beweegt in de behuizing. Een tweede kabel loopt door dit gedeelte naar de achterrem. Hierdoor bedien je twee remmen met één remhendel.

Fox is een grote fabrikant van voor en achterdempers, de splitter is officieel bedoeld om de voor- en achterdemper van een mountainbike (fully) met één hendel op het stuur gelijktijdig uit- of in te schakelen. Gemonteerd op de fiets ziet het er erg strak uit uit:

LET OP!!!

De Problem Solvers kabelsplitter is geen veilige oplossing!

De constructie waarbij de trekkende kabel wordt vastgezet met een klein inbusboutje is onveilig, de kabel kan loskomen. In bovenstaand geval gelukkig zonder gevolgen maar dit was meer geluk dan wijsheid;-P 

Omdat je twee remmen met één hendel moet bedienen heb je meer kracht nodig om de remgreep in te knijpen. Het is raadzaam om goede kabels te monteren met minimale wrijving. Dit maakt zeer veel verschil. Ik heb goede ervaringen met de kabels van Jagwire en gebruik zelf de nieuwe generatie Shimano kabels, deze lopen enorm soepel. Ook zal het per merk en type verschillen hoe soepel de bediening van de remmen is.

Op mijn fiets heb ik, om de voorderailleur te bedienen, een TT (Time Trial) shifter aan het einde van de rechter stuurbocht. Een lichte, goede en esthetisch verantwoorde oplossing. (Deze shifters worden gebruikt op tijdrit fietsen):

image007

 

Tegenwoordig heeft elektronisch schakelen zijn intrede gemaakt op racefietsen. Vroeger was dit onbetaalbaar maar tegenwoordig worden steeds meer fietsen uitgerust met Shimano DI2. Voordeel hiervan is dat je hiermee op iedere gewenste plek een extra knop kunt plaatsen voor de bediening van de derailleurs. Deze extra knopjes zijn ontwikkeld voor sprinters zodat ze tijdens de sprint, met de handen onderin de stuurbeugels, toch van versnelling kunnen wisselen. Het spreekt voor zich dat dit een goede oplossing kan zijn voor iemand met een lichamelijke beperking.

Nieuw bij elektronisch schakelen met Shimano is “Synchro Shift”. Hierbij bepaalt de software de ideale kettinglijn en zal het systeem bij op- en afschakelen automatisch het juiste voorste blad kiezen. Je kunt dus met één shifter zowel de voor- als achterderailleur bedienen.

Een mountainbike kun je ook eenvoudig met standaard onderdelen aanpassen. Op onderstaand voorbeeld is de shifter voor het voorste blad ondersteboven naast de rechtershifter geplaatst en ook de linker remhendel is ondersteboven naast de rechter hendel geplaatst. Omdat je met de mountainbike vaak alleen achter remt kun je deze beter gescheiden houden zodat je deze afzonderlijk van elkaar kunt bedienen. Vaak kun je de afstand tussen hendel en stuur aanpassen waardoor je met 1 hand beide hendels in kunt knijpen. Het bedienen van beide hendels tegelijk komt in de praktijk niet veel voor. De hendels zijn zo gepositioneerd zodat je het makkelijkste bij de achterrem kunt.

image009

Op mijn nieuwste mountainbike heb ik voor de bediening van mijn voorderailleur een SRAM gripshift laten monteren. Hierbij draai je aan je handvat om van versnelling te wisselen. Hierdoor is het niet zo druk op mijn stuur en in de praktijk ben ik erachter gekomen dat ik nu beter op intuïtie de juiste derailleur bedien. Toch wel erg handig in “stress” situaties.

image010

image011

Voorheen waren mountainbikes met veel versnellingen de tendens, men had dan ook de beschikking over 3 voorbladen. Sinds de komst van de 29″ mtb (grotere wielmaat) ging men eerst over op 2 bladen, tegenwoordig worden veel topmodellen geleverd met 1 voorblad. Deze fietsen hebben dan ook geen voorderailleur. Voor Nederland zul je toch genoeg versnellingen hebben, ga je naar het buitenland dan kun je eenvoudig het voorste blad vervangen zonder de crank los te maken. Ikzelf heb hier nog geen ervaring mee en omdat ik veel in het buitenland fiets met mijn mountainbike blijf ik voorlopig bij mijn 26″ met 3 x 10 versnellingen. Het voordeel van 1 blad voor is dat er geen oplossing moet worden gezocht voor enkelhandige bediening omdat de voorderailleur ontbreekt. Je hebt immers alleen een achterderailleur.

Wil je op een mountainbikestuur de Free Lock bevestigen dan is hier een vrij eenvoudige oplossing voor. Je kunt een foam handvat monteren. Hierop klemt de Free-lock goed en trillingen worden gedempt. Uiteraard is het gewenst dat je hand niet teveel naar links of naar rechts verschuift. Hiervoor heb je een opstaand randje nodig. Deze kun je maken door een stukje rubber slang (benzine slang) af te knippen en hierdoor een tie wrap te halen:

image012

Op de plaats waar de “Free-lock haak” wordt bevestigd heb ik een stukje stevige tape geplakt, hierdoor blijft het foam handvat in tact. Zo nu en dan draai ik hier een nieuw stukje tape rond.

Wanneer je een lichamelijke beperking hebt kan het nuttig zijn om op de MTB meer remkracht achter te hebben. Wanneer er genoeg ruimte is kun je een grotere remschijf monteren. Hier zijn verschillende adapters voor in de handel. Ikzelf heb een adapter van BBB gemonteerd. Niet alleen heb ik nu meer remkracht maar kan ik de achterrem ook beter doseren en raakt de schijf veel minder snel oververhit:

image013

 

 

Ook zijn er mogelijkheden om hydraulische remmen met 1 hendel te bedienen.

Magura

Sinds de komst van Magura’s MTnext schijfremmen, biedt MAGURA een simpele oplossing voor iedere fietser die met 1 remgreep, twee schijfremmen wil bedienen.

Sinds de komst van de MAGURA MT2next kun je naast velgremmen nu ook schijfremmen aanpassen.

De MT2next uit de MTnext rem serie, is als enige schijfrem gebaseerd op de techniek van Magura’s velgremmen (HS & RT)

Na een test periode van 1 jaar, adviseert Magura het volgende;

Naast een remset HS/RT of MT2next heb je enkel een MAGURA T-splitter nodig.

Deze T-splitter artnr: 0721710 is bij iedere fiets winkel te verkrijgen/bestellen.

Om beide remmen gelijkmatig te laten remmen, raadt Magura aan om, voor met 160 mm storm HC schijf en achter met 180 mm storm HC te rijden. (Zie foto’s hieronder)

Dit zijn foto’s van de fiets en rijder (Rolf van Maanen – Team Kivada Wielersport) waarmee Magura een jaar lang heeft getest (klik op de foto voor een grotere weergave):

Magura 1

Magura 2

Magura 3

Magura 4

Magura 5

Magura 6

Tip:

Mocht je met meerdere vingers willen remmen, dan kun je op iedere MAGURA rem ook een 4 vinger hevel laten monteren (leverbaar bij iedere fiets winkel).

Voor product info kun je kijken op www.magura.com

Outbraker

Zelf nog geen ervaring met Outbraker maar het product “Outbraker 1Lever 2 Brakes”ziet er veel belovend uit! Volgens de leverancier kan deze “splitter” worden gemonteerd i.c.m. alle hydraulische schijfremmen van SRAM en Shimano, dus ook voor de racefiets.

Bij MTB remmen wordt de splitter rechtstreeks op de remgreep aangesloten:

Bij de racefiets wordt de kabel doorgeknipt en hier tussen geplaatst. Onderstaande foto is van de “Outbraker Standard” en niet de “Outbraker 1Lever 2 Brakes” maar zo krijg je wel een goed idee hoe deze wordt bevestigd:

Brochure Outbreaker

De “Outbraker 1Lever 2 Brakes” is volgens de fabrikant speciaal ontworpen voor mensen met een beperking en kan op de website van Outbraker worden besteld. Een extra bonus; de remkracht is bij deze splitter instelbaar.

Wielrennen is een historische sport met veel ongeschreven regels. Zo moet een broek altijd zwart zijn, is een zadeltas uit den boze, etc. Voor degene die zich graag aan de “regels” houdt, ijdel is en zich erg aantrekt van wat een ander van hem/haar vindt kun je hier alle regels bekijken:

velominati

 

Voor alle andere mensen: gewoon lekker doen wat je zelf leuk vindt en genieten!

 

Check ook de facebook pagina van fiets-info.nl! – Deel je ervaringen en pics van je eigen bike!

Geen woorden nodig… De lach zegt genoeg!Bedankt Serge!.. Veel fijne kilometers.

Geplaatst door Stel Orthopedie op dinsdag 2 februari 2016